M&K 182

De oudste bus in ons wagenpark, de Maarse & Kroon 182.

Bus 182 is gebouwd door Verheul in Waddinxveen en is van het type Leyland Royal Tiger Worldmaster. De bus is in 1959 in dienst gekomen bij vervoersmaatschappij Maarse & Kroon uit Aalsmeer. Oorspronkelijk was de wagen bedoeld als semi-toerbus en is daarom luxer ingericht dan overige lijnbussen. In tegenstelling tot andere Worldmasters had de 182 een vast interieur met oceaanblauwe stoelen met lichtgrijze hoofdsteunen welke niet verstelbaar waren, dit interieur is nog altijd in de bus aanwezig. Tot 1973 was ook een bagageruim aan de achterzijde van de bus aanwezig. Op last van de RDW was Centraal Nederland, welke na fusie van M&K en NBM dus eigenaar werd van de bus, in 1973 gedwongen om de dubbele deurtjes aan de achterzijde te vervangen voor een dichte plaat staal in verband met roestvorming. Wij beschikken nog wel over de oorspronkelijke deuren, maar of we deze ook ooit weer terug gaan plaatsen is nog niet besloten.

Hieronder een aantal foto’s van de 183 en 185 om aan te geven hoe de bussen er vroeger uitzagen, de foto’s komen uit de collectie van Kees van der Zwaard.

Zoals eerder gezegd werd de bus ook voor toer en vakantieritten gebruikt. De gebogen ruiten in de dakrand van de bus maakten deze wagen uitermate geschikt om van het uitzicht te genieten in de bergen bijvoorbeeld. De sterke Leyland motor en half automatische versnellingsbak met 5 versnellingen, waarvan de 1e versnelling een zogenaamde bergversnelling is, zorgden ervoor dat de bus ook fatsoenlijk vooruit kwam in ruwer terrein.

Wanneer de bus niet gebruikt werd voor besloten vervoer, zaten de ‘Worldmasters’ vanwege hun grote comfort op de lange streeklijnen zoals de lijn van Haarlem naar Utrecht via Uithoorn en andere lange lijnen.

De 182 heeft tot 1975 dienst gedaan en heeft dus nog 2 jaar voor vervoersonderneming Centraal Nederland gereden. In die laatste tijd echter was aan de bussen wel af te zien dat deze hun beste tijd inmiddels gehad hadden. Onder nog een aantal foto’s van de 182 in dienst bij MK, foto’s wederom uit collectie Kees van der Zwaard

 

 

 

 

 

De bus is na buitendienststelling aangekocht door de MUSA welke de bus als museumbus wilde bewaren. Eind 2011 bereikten ons de berichten dat de 182 wellicht gesloopt zou gaan worden, of in ieder geval een onzekere toekomst zou hebben. Toen hebben wij alles op alles gezet om de bus toch een toekomst als museumwagen te garanderen. Er is tenslotte nog maar één exemplaar als bus bewaard van dit type zeer kenmerkende Maarse&Kroon bussen. Slechts een ander exemplaar bestaat nog, maar deze is als lijnbus onherkenbaar. Dit is wagen 185 en wordt gebruikt door het Amsterdams Ballon Gezelschap. Men heeft daar de wagen omgedoopt tot “Luchtbus” en gebruiken het voertuig ook nog voor buitenlandse reizen.

Een aantal oude foto’s van wagen 185, collectie Kees van der Zwaard

 

 

 

 

 

Sinds 6 oktober is deze schitterende bus na diverse werzaamheden door ons door de RDW weer goedgekeurd. De bus is dus weer rijvaardig. Dat de bus goedgekeurd is betekent niet dat we daarmee klaar zijn, het is de basis om mee verder te gaan. De komende jaren gaan we stap voor stap de carrosserie weer in topconditie brengen.

MK 182 bij de RDW MK 182 in Friesland