HTM 478

HTM 478 - Kijkduin (1)

Historie van de bus

De HTM 478 was onderdeel van de serie 467 t/m 484. Deze serie bussen werd in 1986 als derde serie DAF/Hainje CSA-II’s afgeleverd aan de Haagse stadsvervoerder HTM. In 1982 maakte de HTM voor het eerst kennis met de ‘tweede generatie standaardbus’. In dat jaar reed de RET 201, het prototype van de DAF/Hainje CSA-II, korte tijd op proef in de Residentie. Nadat in 1983 de serie 421 t/m 430 als laatste serie wijnrode standaardbussen was afgeleverd, bestelde de HTM voor het jaar 1984 een serie ‘tweede generatiebussen’. Deze bussen zouden in de loop van 1984 in dienst komen onder de nummers 431 t/m 448. Speciaal ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de HTM-autobusdienst werd de HTM 432 (feitelijk de tweede CSA-II) op

15 juni 1984 van DAF-Helmond naar Den Haag gereden. Op 24 juni 1984 zou deze bus te midden van enige museumbussen op de Fruitweg worden onthuld. Nog in de loop van 1984 kwamen de resterende bussen uit de serie 431 t/m 448 bij de HTM in dienst. De 446 en de 447 uit deze serie waren uitgevoerd als toerwagens, terwijl de 448 was voorzien van een sneldifferentieel.

In 1985 volgde een tweede serie CSA-II’s, te weten de serie 449 t/m 466. In 1986 volgde de serie 467 t/m 484 waar de HTM 478 onderdeel van was.

Op 18 juli 1986 arriveerde de HTM 478 in Den Haag. Na een korte inspectie kwam deze bus op 1 augustus 1986 in dienst. Net een jaar na indienststelling, op 12 augustus 1987, haalde de HTM 478 nog de Haagsche Courant. De bus kwam na het sluiten van de voordeuren in beweging en boorde zich op het Tesselseplein in de pui van een groentewinkel. De oorzaak hiervan was dat de bus, met draaiende motor en in de versnelling, van de halterem af ging na het sluiten van de voordeuren. Toen de chauffeur van de HTM 478 nietsvermoedend een kop koffie wilde halen, zette de HTM 478 zich in beweging en reed de bus vervolgens stuurloos een groentewinkel binnen. Nadat de pui werd gestut, werd de bus afgesleept naar de garage. De 478 werd hersteld en keerde al vrij snel weer terug in de dienst.

In 1987 kreeg de HTM 478 evenals zijn soortgenoten grotere kunststof spiegels. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum van de HTM kreeg de bus in 1989 nieuwe HTM-stickers op de flanken. In 1990/1991 werden deze weer vervangen door stickers naar voorbeeld van het huidige HTM-logo. Na aflevering van de series 485 t/m 497 (1987) en 498 t/m 510 (1988) beschikte de HTM in totaal over 80 DAF/Hainje CSA-II’s. De 500, 501 en 504 werden kort na indienststelling verbouwd tot aardgasbussen. De 456 werd na een zwaar ongeval met tram 3055 op 29-08-1991 als eerste CSA-II afgevoerd met onherstelbare (chassis)schade.

De eerder genoemde aardgasbussen werden in 1992 geruild tegen de GVB 355 t/m 357. Deze bussen uit 1987 kwamen in 1992 onder de nummers 512 t/m 514 in dienst.

De CSA-II’s waren jarenlang een vertrouwde verschijning op de lijnen 18, 23 en 25. Op de lijnen 4, 5, 13, 14, 22 en 26 verschenen vanaf 1990/1991 de Neoplan-lagevloerbussen (703 t/m 773). Toen in 1996 de Mercedes-lagevloerbussen uit de serie 801 t/m 840 instroomden, werden de CSA-II’s van lijn 18 verbannen. Na aflevering van de Den Oudsten-geledes uit de serie 901 t/m 917 in 1997 werd bus 431 als eerste CSA-II aan de reizigersdienst onttrokken. De bus ging dienst doen bij HTM-Specials. Reeds in 1994 waren de toerbussen 447, 448 en 497 al ondergebracht bij deze HTM-dochter.

Vanaf 1998 stroomden de nieuwe Den Oudsten-bussen uit de 100-serie in. De instroom van deze bussen betekende het einde van de laatste rode bussen bij de HTM. Het Haagse bedrijf was daarmee de eerste vervoerder die afscheid nam van de Hainje-standaardbus. Op 24-10-2003 was bus 503 de laatste CSA-II die buiten dienst werd gesteld. Op de voor HTM-Specials bestemde bussen na, werden alle DAF/Hainje CSA-II’s ingeruild bij Novio Techniek in Nijmegen. Dit bedrijf zou zorgdragen voor export c.q. wederverkoop van de bussen. Reeds op 27 januari 1999 was de 478 met 650.758 kilometer op de teller naar Nijmegen vertrokken. Novio verkocht de HTM 478 door aan Van Vliet Trucks te Nieuwerkerk a/d Ijssel. Op 20 september 1999 werd de bus gekocht door het Rode Kruis om te worden verbouwd tot calamiteitenwagen.

Een deel van het interieur moest plaatsmaken een ziekenhuisbed en enkele kasten. Verder werd de bus van een rolstoellift voorzien. Bij het Rode Kruis zou de HTM 478 zijn taak als calamiteitenwagen uiteindelijk vervullen tot de zomer van 2013.

Werkgroep HTM 478

Om de HTM 478 op termijn op de weg te brengen voor museumdoeleinden, zal er werkgroep worden opgericht die zich zal bezighouden met onderhouds- c.q. restauratiewerkzaamheden. De bedoeling is om op korte termijn het originele interieur weer in te bouwen, waarna de HTM 478 ter keuring zal worden aangeboden bij de RDW in Heerenveen. Daarna komt de bus beschikbaar voor historisch vervoer. Op de langere termijn is het de bedoeling om de HTM 478 compleet te restaureren in de staat van 1986. De in 1987 aangebrachte (elektrisch verstelbare) kunststof spiegels en de door het Rode Kruis aangebrachte rolstoellift zullen echter aanwezig blijven.