ZWN 4408

Sinds februari 2014 is ons wagenpark uitgebreid met een van de laatste tien Mercedes-Benz O 405 bussen die nog in Nederland aanwezig zijn. Van deze tien zijn slechts drie wagens afkomstig van WN/ZWN, maar onze wagen is de enige welke nog in originele streekuitvoering aanwezig is in Nederland. Het betreft wagenparknummer 4408. Dit nummer maakt deel uit van de serie 4350 – 4409.

Onze bus is in 1990 in dienst gekomen en is nog afgeleverd met het oude type deuren en een Daimler-Benz versnellingsbak met 3 versnellingen. Dit maakt onze O 405 uniek ten opzichte van andere O 405’en omdat onze wagen de enige origineel Nederlandse bus is die deze versnellingsbak gebruikt. De bussen zijn zogenaamde “Mannheimer-Zabo” bussen, dat wil zeggen; de bussen zijn gebouwd bij Mercedes-Benz in Mannheim, maar vervolgens naar carrosseriefabriek ZABO gebracht voor aanpassingen voor de Nederlandse markt. Onder andere de schuifbare dakluiken, de betaaltafel en extra deurbediening links naast de chauffeur maakt hier deel van uit.

Bij vervoersmaatschappij Westnederland in de stalling van Schoonhoven begon het werkzame bestaan voor de 4408. In 1994 is de wagen door fusie bij ZWN-groep terecht gekomen, daar verloor hij zijn mooie schuine strepen. Ergens tussen de jaren 1992 en 1996 is de bus van standplaats verhuist en in Sliedrecht terecht gekomen. In 1999 ontstond Connexxion uit een fusie tussen ZWN-groep, NZH en Midnet en vanzelfsprekend werd ook de serie 405’en overgenomen. In de Connexxion tijd heeft het voertuig diverse stallingen als standplaats gehad waaronder Delft in 2003 en Leiden en Zoetermeer in 2004. Het digitale Krueger flip-dot display is waarschijnlijk in een van de laatste jaren van actieve lijndienst pas ingebouwd, hiervoor had de bus een handmatige filmrol. De originele filmkast is ook in ons bezit.

De bus is tot eind 2004 in gebruik geweest als lijnbus en is daarna opgenomen in het anti-vandalismeproject van Connexxion. Uit diverse bussen van de serie werden kapotgesneden zittingen en rugleuningen in de 4408 geschroefd. Ondanks het minder fraaie bestaan van de bus in die tijd is dit wel de redding geweest. Pas in 2012 toen de concessie Zuid-Holland Noord afliep moest de bus het wagenpark van Connexxion verlaten.

Wij waren de wagen enige tijd uit het oog verloren nadat deze verkocht was, maar plots doken er foto’s op van het BOCAS brandweer opleidingscentrum op Schiphol op. Daar stond de in graffiti gehulde 4408 in een hoekje. In december 2013 hebben wij contact gezocht met BOCAS waar wij hartelijk werden ontvangen en ons doel direct duidelijk was. Echter had het opleidingscentrum wel een vervangende bus nodig. Wij hebben voorgesteld een vergelijkbare bus in Duitsland te kopen en zo een ruil te verwezenlijken. In februari 2014 zijn wij met een keurige O 405N welke wij in BOCAS livrei gestoken hadden aanbeland op Schiphol en hebben we de “graffitibus” mee terug genomen.

Toen begon het echte werk pas, want de vele stilstand en het weinige onderhoud de laatste jaren als vandalismebus eisten wel hun tol. Wat we allemaal gedaan hebben om de bus weer in goede staat te krijgen is te zien op de restauratiepagina, foto’s van de graffiti uitvoering, de ruilbus voor BOCAS en diverse foto’s van de Duin- en bollenstreekexcursie van juni 2015 vindt u in het fotoalbumStg. Youngtimer 4408