BBA 438

De allereerste bus binnen onze stichting is de BBA 438. In juni 2010 is deze bus aangekocht en dat is de basis geweest waar Stichting Youngtimerbussen rondom is opgericht. Toevallig heeft deze wagen met ESO nummering 3938 het hoogst uitgegeven nummer voor Den Oudsten DAF mb200 bussen. na de 3900 serie stopte de bouw van de 12 meter bussen van dit type.

Onze bus is gebouwd met gebruik van een MB200 DKDL 564 chassis en heeft een ZF 4HP500 transmissie zoals bij het leeuwendeel van de volautomatische MB’s gebruikt werd.

Oorspronkelijk is bus 438 besteld door de EMA, maar dit bedrijf was tegen de tijd van aflevering al opgegaan in de BBA en is ook met diens specificaties gebouwd. De 438 maakt deel uit van een tweedelige serie bestaande uit ESO-nummers 3937 en 3938. De BBA nummering heeft dus niets te maken met de ESO-nummering.

Het interieur van deze standaard streekbus is een zogenaamde ‘agglo-indeling’ dat houdt in dat er zowel een treinzit opstelling als een tête a tête opstelling aanwezig is inclusief een stabalkon ter hoogte van de uitstapdeuren. Het meubilair bestaat uit de bekende bruine kunstlederen banken.

Oorspronkelijk was de 438 volledig geel, zoals de in uitvoering vergelijkbare BBA 434 van Busmuseum Van IJsseldijk. Begin jaren ’90 kregen veel bussen bij de BBA de bekende oranje/blauwe banden op de schortplaten, dit vinden wij de meest representatieve kleurstelling voor deze bus en hebben deze inmiddels ook weer aangebracht. Deze kleurstelling was oorspronkelijk bedoeld voor alle VSN-groep aangesloten busbedrijven echter namen alleen BBA en voor een klein deel van het wagenpark Westnederland dit over.

Inmiddels is de restauratie van deze bus al een aantal jaar bezig, maar het laswerk is inmiddels klaar. We proberen de bus rond de zomer van 2016 weer rijvaardig te hebben.

Op de restauratiepagina is te zien hoeveel werk we inmiddels al verzet hebben.