Een echte youngtimer bij Youngtimer!

Stichting Youngtimer Bussen heeft een nieuwtje! Sinds kort zijn wij eigenaar van een nieuwe museumbus! Dit keer is het geen tienjarenplan of mega-opknapper, maar een bus die we inmiddels dankzij het harde werk van onze monteurs Manuel en Robin weer in de keuring hebben.

Het betreft een bus die wat ons betreft de missende schakel is van de OV historie van de Randstad. Begonnen bij Westnederland en via ZWN groep bij Connexxion terecht gekomen, het betreft natuurlijk een Mercedes-Benz O 405!

De bus welke nu officieel museumbus is bij onze club is de EX WN/ZWN/Connexxion 4408. In 1990 kwam de wagen in dienst bij Westnederland in de stalling Schoonhoven, de bus had in deze tijd nog de mooie schuine strepen en de ouderwetse ‘rolfilm’. Westnederland is in 1994 opgegaan in de ZWN groep. Voor de 4408 betekende dit dat de huisstijl aangepast werd, de schuine strepen werden afgeplakt en het bonte ZWN groep logo verscheen op de bussen. ZWN groep is vervolgens via fusie in Connexxion opgegaan. Op een gegeven moment begonnen bussen meer te zwerven tussen stallingen en zodoende kwam de bus tijdens zijn laatste dienstjaren via Sliedrecht in Zoetermeer terecht. Hier kreeg de wagen rond 2003 zijn digitale flip-dot filmkast, dus slechts een jaar voor buitendienststelling. tot 2004 reed de wagen in actieve lijndienst hierna is de bus vandalismebus geworden in stalling Krimpen, waarmee Connexxion langs scholen trok om voorlichting te geven over de gevolgen van vandalisme. Na zijn tweede leven als vandalismebus, kwam de bus bij het Brandweer opleidingscentrum Amstelland-Schiphol (BOCAS) terecht. Hier heeft de 4408 ongeveer een jaar als oefenobject gediend. Men zette de bus in als enscenering bij de nabootsing van ongelukken. Hoewel men vrij zuinig op de wagen was, helemaal ongedeerd kwam de bus hier niet van af, de brandstoftank is per ongeluk doorboord door een opblaasbare krik. Buiten deze “krikschade” was de bus na een jaar eigenlijk nog in vrij originele toestand. Dit deed ons besluiten om een poging te ondernemen deze zeer unieke bus als museumbus te gaan bewaren.

Contact met BOCAS was daarna snel gelegd. De vriendelijke beheerder van de bus, welke notabene zelf een ruime tijd in het OV heeft gewerkt, gaf ons de kans de bus te ruilen voor een ander exemplaar. Zodoende hebben we in Duitsland een O405N gekocht welke voor de KVG dienst heeft gereden. Deze overigens zeer keurige O405N hebben we bestickerd in de huisstijl van de BOCAS en vervolgens geruild voor de 4408. De Duitse aankoop en ruil is overigens in nauwe samenwerking gegaan met Stichting Standaard Streekbus. Het uitzoeken van een Duitse bus, onderhandelingen, aanschaf en overbrenging is volledig ondersteund door Thijs van de Bles waar we hem dan ook erg dankbaar voor zijn. Dit laat wederom zien dat het belangrijk is om samen te werken met andere stichtingen, waar wij dus nogmaals het belang van de Vereniging ESO mee aanduiden.

Op 18 maart 2014 is de bus weer goedgekeurd door de keurmeester van de RDW. Er was niks aan de hand, alles was gewoon goed! Om dit voor elkaar te krijgen is er voorafgaand aan de keuring wel een enorme hoeveelheid werk verzet, er zat namelijk 10 jaar achterstallig onderhoud aan de wagen, dit was niet 1,2,3 opgelost. Hierover leest u binnenkort meer in een apart verslag. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat zonder het harde werk van Manuel en Robin de bus niet zo door de keuring had gekomen!

Ondanks dat de techniek van de bus nu vrijwel in orde is, moet er aan de carrosserie nog veel gebeuren voor deze weer in de fraaie huisstijl van de ZWN groep gespoten kan worden. Hiervoor wordt binnenkort een benefietexcursie gehouden. Hou dus onze website goed in de gaten, want een rit in onze O405 wilt u toch niet missen?

Thijs van de Bles monteert de BOCAS platen op de Duitse ruilbus _MG_8863 kopie

 

1 gedachte over “Een echte youngtimer bij Youngtimer!

  1. De 4408 was een prima bus om in te rijden heb hem gereden in de CXX uitvoering op de stalling Sliedrecht van 2001 tot 2003. Toen gingen we over naar Arriva.

Reacties zijn gesloten.